Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Každá jedna vražda je jeden zárez

by - marca 04, 2017


Autor: Veronica Roth
Názov: Zárezy smrti
Originál: Carve the Mark
Diel: 1/2
Žáner: sci-fi
Anotácia: Vo svete, kde panuje násilie a neprávo, v galaxii, v ktorej niektorí nažívajú v priazni osudu, má každý človek špeciálny dar. Kým väčšina dokáže vyťažiť zo svojho daru čo najviac, Akosa a Cyru pre ich dary zneužívajú. Cyra je sestrou tyrana, čo vládne bojovnému národu. Má dar bolesti a sily, čo jej brat zneužíva, aby tyranizoval svojich nepriateľov. Cyra má však na viac, ako byť nástrojom v bratových rukách. Vzdoruje, je rýchlejšia a bystrejšia, než hockto predpokladá.Akos pochádza z mierumilovného národa a je nadovšetko oddaný rodine. Hoci ho ochraňuje jeho neobyčajný dar, keď ho s bratom chytia vojaci vyslaní Cyrinou rodinou, Akos sa snaží len o jediné – zachrániť najskôr brata na úkor vlastného bezpečia. Akos sa tak v sekunde ocitá uprostred Cyrinho sveta, kde panuje neopísateľné nepriateľstvo medzi ich rodinami a národmi. Akos a Cyra stoja pred rozhodnutím – pomôcť si navzájom a prežiť, alebo priniesť jeden druhému skazu. 


Môj názor:
Pamätám si aké haló bolo okolo toho, keď sme sa dozvedeli, že Veronica Roth vydá novú knihu. A ešte väčšie haló z toho bolo, keď tá kniha vyšla a začali sa objavovať prvé recenzie, kde Carve the Mark a lá Zárezy smrti žrali len chválu za chválou. Dokonca, keď vybraní blogeri dostali možnosť si prečítať knihu pred vydaním a nadšené ovácie ďalej pokračovali moja zvedavosť ohľadom toho príbehu len stúpala. Očakávania som veľké nemala, ale úprimne bola som zvedavá. Divergenciu som nečítala a ani za veľkého fanúšika sa pokladať nemôžem a zjavne ani Veronica nebude patriť medzi moje obľúbené autorky. 

Ak sme spriateľený na Goodreads, tak ste si všimli, že s knihou mám menšie problémy. Niekto sa sťažuje, že je kniha rasistická a všelijaké iné opletačky okolo toho boli, už si nepamätám presne. Avšak ja som mala iný problém s celým dejom. Bolo to nudné a zo začiatku nezáživné a neskutočne som sa pri tom nudila. Aká som bola plná očakávania, tak postupne som začala chápať, že zjavne tie nadšené ovácie budú od fanúšikov Divergencie. (Týmto nechcem nikoho uraziť, tiež vyzdvihujem knihy od svojich obľúbencov, hoci niektoré sú fakt braky) Neskôr začalo hodnotenie na GR klesať a ja som bola stále zaseknutá na strane 30 a modlila som sa, aby som to už mala za sebou, pretože úprimne Zárezy smrti nie sú kniha, ktorá by zlomila moju čitateľskú krízu. 

Po dlhom boji medzi mnou a knihou som sa nejako dostala k polovici, kde sa to ako tak zlepšilo a objavilo sa pár strán, dokonca kapitoly, ktoré boli zaujímavé a akčné, žiaľ po tom nastal stereotyp a ja som zas nudila. A takto to šlo dookola. Síce dej bol aký bol, ale aspoň svet, v ktorom sa to odohrávalo bol strpiteľný. Síce ja a sci-fi prostredie si nie vždy sadnem teraz sme si takmer sadli ako riť na šerbel. Škoda, že opis galaxie a podobných vecí nebolo viacej, keď už autorka tak zdôrazňovala niektoré opisy mohla trošku vyzdvihnúť aj niektoré planéty a tak. 

Jedna vec, čo som ocenila boli mená. Cyra či Akos úplne v pohode, ale na meno Ryzek som si zvykala dosť dlho a čítala som ho viac menej ako rezeň. S postavami som problém nemala. Síce na to v akom prostredí sa Akos väčšinu nachádzal, tak som si myslela, že bude sa správať agresívnejšie, ale bol celkom pokojný na svoje pomery. Síce jeho správanie viacmenej miestami nepochopím, tak ako Cyrine, ale našťastie ani jeden mi neliezol na nervy, čo je u mňa úspech. Mala som miestami pocit, že autorka presne vie, čo s nimi chce spraviť, avšak väčšinu času len hľadali k sebe cestu. Bola som varovaná, že námet to má podobný ako Rómeo  a Júlia, doteraz som spojitosť tam veľmi nevidela. Ale aby som nebola až tak negatívna, tak musím vám napísať, že Cyra vo mne zanechala nejaký ten pocit, že z nej možno aj niečo bude. Zo začiatku bola len taká bábka, ktorá len plnila úlohy, čím pomalšie sa dej stupňoval, tak ona sa fakt pomaly menila, akože trvalo to dosť, ale dočkala som niekoho sebestačného. Síce s menšími problémami, ale dočkala. Pri Akosovi by som mohla tvrdiť, že je to udatný šuhaj, čo sa zmenil na nepoznanie, ale úprimne veľmi som sa o neho nezaujímala. Viac ma zaujal jeho brat Eijah, ktorý bohužiaľ tiež stratil svoje čaro po pár incidentoch a nakoniec to úplne celé pokazil. Nuž som zvedavá ako to celé vyústi, pretože ku koncu sa začali diať veci, ktoré fakt stáli zato. Jedno, čo dosť oceňujem a nad druhej strane ani nie je vzťah medzi Cyre a Ryzekom. Napätie medzi tými dvoma bolo ku koncu naozaj skvelé a čím bližšie som sa blížila k posledným stranám tým viac sa napätie medzi nimi dalo krájať. Nejaké to napätie som čakala medzi Akosom a Cyrou, ale žiaľ tam som sa veľa toho nedočkala. Po tej romantickej strane tam našťastie veľa toho nebolo. Myslím, že tejto knihe popri tej brutalite, ktorá sa tam napáchala by to ani veľmi nesvedčalo a kazilo by to dojem.
Veľa vedľajších postáv sa mi celkom pozdávalo, až na to, že niektorých správanie mi nedávalo zmysel. Ale dobre, ku koncu som si vytvorila vlastnú teóriu, podľa ktorej už viem, čo by som mala očakávať od určitých postáv. 

Zárezy smrti sú priemerná kniha, ktorá si podľa mňa zaslúži trochu menšie haló. Som v presvedčení, že keby to nenapíše Veronica Roth viacerí by to brali ako obyčajný priemer. Mňa to až tak neohúrilo, bohužiaľ. Dokonca mi niektoré veci prišli odfláknuté, nedomyslené alebo dokonca uponáhlané. V prvom rade chýbali tam pre mňa veci, ktoré by zneli dosť realisticky a neobjaví sa to tam len tak zrazu ako napríklad bašta rebelov, ktorí tam boli z ničoho nič. Po dlhom rozbehu, nudných pasážach a trochu akcie, ktorá sa diala niekedy až pri rýchlo bez akéhokoľvek plánovanie-čo ma dosť mrzí, sa nájde pár kapitol, ktoré ma dokázali zaujať. Avšak nestačilo to na to, aby som zostala ohurená. dokonca ani sa nekonal clifhenger (píše vôbec niekto knihy bez clifhengru?! ) Na druhej strane zárezy boli originálne, veci ohľadom galaxie ma zaujali takže aspoň niečo. 
Som zvedavá ako sa to bude vyvíjať, ale priorita táto séria v budúcnosti rozhodne nebude. 




Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.

You May Also Like

3 komentárov

  1. Mne tedy kniha nenudila, ale taky jsem si z ní nesedla ma zadek. Nebím, jestli půjdu do dlšího dílu.ně vadily ploché postavy. U tvé recenze jsem se dost pobavila:D. Pry mozna z ni i neco bude, ale trvalo to dlouho...:D (mimochodem, Akos jako by tm ani nebyl, ze?)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sorry za chyby, mam nezvykle dlouhe nehty a nejde mi to:D

      Odstrániť
    2. Tak na každého dej vplýval inak :) Som rada, že som ťa pobavila. Akos bol miestami dosť plochá postava, ktorú sa dalo ľahko prehliadať, ale keby že nemá v knihe vlastný pohľad, tak máš pravdu, človek si ani neuvedomí, že je jeden z hlavných postáv.

      V pohode XD

      Odstrániť