Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Zostaň so mnou

by - januára 05, 2015

Autor: Gayle Forman
Názov: Zostaň so mnou
Originál: If I Stay
Pokračovanie: Where She Went

Talentovaná violončelistka Mia má sedemnásť rokov a vlastne všetko, po čom jej srdce piští – trochu otravnú, ale milujúcu rodinu, priateľa rockera Adama, bezstarostný život.Keď ju prijmú na prestížnu umeleckú školu na opačnom konci krajiny, čaká ju prvé vážne rozhodnutie – láska a rodina, alebo vytúžené štúdium hudby?V jedno februárové ráno je odrazu všetko inak. Na rodinnom výlete s rodičmi a bratom na okamih spokojná zavrie oči, a keď ich otvorí, ocitne sa v priekope pri ceste. Na jej okraji vidí havarované auto a mŕtvych rodičov, počuje Beethovenovu sonátu. Krátko nato zbadá ďalšie telo. S úžasom zistí, že hľadí sama na seba, a nevyhnutne si musí položiť otázku: Som mŕtva?Ešte včera mala veľa možností, ako sa jej život mohol uberať ďalej. Nič z toho už neplatí a Mia stojí pred novou, oveľa osudovejšou otázkou: Zostanem? Sú tu členovia rodiny, oddaný Adam, super kamoška Kim, hudba. Ale aj jej dochrámané telo a duša s oveľa početnejšími ranami.
V tomto divadle je režisérkou len ona.

 Sú príbehy, ktoré si zapamätáte, až dokým poslednýkrát nevydýchnete. A naopak sú príbehy, na ktoré si ledva spomeniete.

If I Stay vo mne vyvolal ten prvý dojem.

Na Gayle Formanovú a na jej knihy čítam veľmi veľa názorov. A nikdy som nevedela, ktorú stranu mám počúvať. Niektorí blogeri jej knihy veľmi neobľubujú alebo vôbec nevyhľadávajú, pretože vedia, že ich čaká romantika až za hrob. Iní zas jej knihami sú posadnutí. Ja som asi ten typ čitateľa, ktorý je zmes tých dvoch typu ľudí. Viem čo od jej kníh mám očakávať, teším sa, ak sa mi náhodou jedna z jej kníh pritrafí do rúk, ale zámerne tento žáner romantiky nevyhľadávam. No pri pohľade na túto knihu mám sto chutí si ju znova prečítať alebo siahnuť po ďalšej knihe od tejto autorky. Doslova vrie vo mne plameň túžby zistiť, či to bola len náhoda, že dokázala do takej tenkej knihy natlačiť toľko pocitov.

Zostaň so mnou na prvý pohľad nie je ničím výnimočná.  Má nádhernú filmovú obálku, ktorú človeka upúta, ale po prečítaní anotácie je v strehu či by si ju mal kúpiť. Predsa nechceme skončiť s usopleným nosom a s vreckovkami okolo seba.  Tých, ktorých len tak niečo nerozhodí sa nemusia obávať, ale tí čo sú citovo labilní by si možno mali jednu vreckovku pripraviť.
V tejto knihe sledujeme čriepky udalostí, ktoré stretli Miu pred tou tragickou udalosťou. Delí sa s nami o momenty, zážitky,spomienky, ktoré vám vyčaria úsmev na tvári alebo donútia vaše oči vyroniť pár sĺz. Takýchto spomienok je neúrekom a dovolila by som si aj podotknúť, že napísané s citom.
Miu si obľúbite, či sa vám to páči alebo nie. Jej spomienky vás dorazia, a niektorí možno budú plakať spolu s ňou a prežívať muky, ktorými by si nemalo prejsť žiadne sedemnásťročné dievča.
A potom tu je Adam..... Chlapec, ktorý je presný opak Mii, ale predsa preskočí tá známa iskra. No nič netrvá večne a my čitatelia čakáme so zadržaným dychom ako sa skončí tento príbeh. Pre mňa bolo fascinujúce sledovať ako sa ich vzťah vyvíja, ako sa navzájom doplňajú a aké zážitky spolu zažili. 

Ja som si knihu objednala asi týždeň pred premiérou a nakoniec mi dorazila až tri dni po premiére, takže som videla najskôr film a vedela som, čo mám očakávať. No, nebola som sklamaná, pretože If I Stay patrí určite medzie tie knihy, ktoré si vás získajú svojím čarom, ktorý vás ohúri a stále vás má s čím prekvapiť. 
Tak neváhajte a skúste túto mini emočnú jazdu, ktorá môže skončiť hocijako.

A hoci táto kniha nie je veľdielo a nemusí každému vyhovovať, aj tak sa vám  zavŕta  do hlavy a prinúti vás aspoň trochu popremýšľať medzi životom a smrťou. 

You May Also Like

0 komentárov