Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Čarovná a zároveň creepy rozprávka

by - augusta 23, 2017

Autor: Naomi Novik
Názov: Uprooted
Diel: ---
Žáner: retelling, fantasy

Anotácia:

Agnieszka loves her valley home, her quiet village, the forests and the bright shining river. But the corrupted Wood stands on the border, full of malevolent power, and its shadow lies over her life. Her people rely on the cold, driven wizard known only as the Dragon to keep its powers at bay. But he demands a terrible price for his help: one young woman handed over to serve him for ten years, a fate almost as terrible as falling to the Wood. The next choosing is fast approaching, and Agnieszka is afraid. She knows - everyone knows - that the Dragon will take Kasia: beautiful, graceful, brave Kasia, all the things Agnieszka isn't, and her dearest friend in the world. And there is no way to save her. But Agnieszka fears the wrong things. For when the Dragon comes, it is not Kasia he will choose. Uprooted is a hugely imaginative, engrossing and vivid fantasy novel, inspired by folk and fairy tales by Naomi Novik, the author of the Temeraire series. It is perfect reading for fans of Robin Hobb and Trudi Canavan.

Môj názor:

Rozprávky a ich rôzne prevedenia ma neskutočne bavia. A to aj vtedy, keď danú knihu čítam dlhšiu dobu (presnejšie 9 mesiacov a jeden deň). 

Uprooted patrí medzi naozaj vydarené a originálne retellingy, ktoré by sme medzi retellingy ani nemali zaraďovať. Aj keď je pravda, že by ste ju trochu, ale len fakt trochu mohli prirovnávať ku rozprávke Kráska a Zviera. V skutočnosti to má vlastný príbeh, ktorý síce má niečo s Bellou a jej monštrom spoločné, ale na to by som sa veľmi nespoliehala. Predtým než si Uprooted alebo hocijakú knihu zafixujete ako retelling (ako som to spravila aj ja), tak sa pripravte, že vás to parádne môže zaskočiť a z nevinného príbehu sa môže stať miestami creepy kniha.

Dej sa vyvíja zo začiatku pomaly, kým autorka dostane svoje postavy tam, kde ich chce mať, tak to pár strán trvá. Potom však dej začína brať na obrátkach. Miestami sa vyvíja rýchlo, inde je trochu predvídateľný, ale aj napriek tomu dokáže prekvapiť. Niektoré stránky sa môžu zdať nudné, avšak ako náhle prekročíte určitú kapitolu, tak začne dej gradovať.

Osobne mňa najviac zaujali postavy a prostredie. Možno aj keď sa postavy veľmi nevyvíjali, ale neskutočne ma bavili prekvapivo scény medzi Drakom a Agnieszkou. Drak bol dosť zdržanlivý, čudný, temný a mne prišiel väčšinou času namosúrený a miestami až príliš vážny. Aj napriek tomu občas dokázal milo prekvapiť a nebol len to ľadové srdce na aké sa zväčša hral. Tým, že bol večne zavretý vo svojej veži sa celkom čudujem, že dokázal komunikovať s ľuďmi. Aj keď jeho komunikácia nebola práve najpríjemnejšia. Agnieszka bola pre zmenu jeho pravý opak. Niekedy mi prišla šialená, pretože bez uvažovania sa vrhala do vecí, čo ju pokojne mohli stáť život. (Taká horúca hlava). Napriek tomu však ma udivovala jej oddanosť. Spolu boli zvláštna dvojka, ale o to viac ma to bavilo.

Bavilo ma a zároveň ubíjalo ako sa to pomaly vyvíja medzi ňou a Drakom. Ich vzťah sa vyvíjal neskutočne pomaly a koľkokrát sa už niečo zomlelo, tak obidvaja vedeli kráľovsky predstierať, že nič sa medzi nimi nestalo. Tých momentov nejako extra nebolo. Čo ma privádza k tomu, že kniha je skvelo dávkovaná akciou, hluchými miestami a romantikou. Autorka si dáva miestami nadčas, takže začiatok sa sem tam vlečie, ale potom sa to celkom zaujímavo rozbehne. Príbeh je zaujímavý aj v tom, že autorka sa inšpirovala legendami a povesťami východnej Európy, čo knihe dodáva zaujímavý nádych a rozhodne aj vďaka tomu vyčnieva spomedzi ostatných podobných kníh. Aj keď Uprooted sa môže zdať ako typický love-hate vzťah, tak v pozadí toho celého sa odohráva originálny príbeh so zaujímavým námetom.

Na jednej strane Uprooted môžeme považovať za rozprávku, lenže jedna jediná vec dáva knihe celý taký creepy nádych: Wood. Nielenže to bolo najzaujímavejšou vecou na celej knihe, ale fakt mi to miestami trochu naháňalo hrôzu. Miesto, kde môžete prísť a svoju podstatu. Navyše Wood bol opísaný fakt skvele a všetky udalosti okolo toho tomu dodávali ešte lepšiu atmosféru.

A ak by vás zaujímalo prečo mi to tak dlho trvalo, tak odpovede sú jednoduché. (Je ich viac) Uprooted nemá práve najednoduchšiu angličtinu a fakt mi to dalo zabrať. Kniha má viac opisov a pre mňa osobne veľa nových slov, ktoré som ja doteraz nepoznala alebo skôr synonymá tých slov. Tu som svoje schopnosti precenila a zo začiatku mi to fakt robilo problém. Na tento príbeh a celkovo na autorkino spracovanie som potrebovala náladu a chuť. Nechcela som sa do nej nútiť a pokaziť si zážitok, ktorý mi kniha ponúkala. Takže radšej som si počkala a fakt stálo to zato. Aj keď to trvalo tak dlho.

Uprooted môžeme považovať za retelling, ale svojím spôsobom mu tým krivdíme, pretože je to originálny príbeh, ktorý len tak niekde nenájdete. Ponúka zaujímavý svet a postavy. Poukazuje na silu priateľstva a na tradície. Keď som ju začala čítať, tak som vyhlásila, že to vyzerá na najlepšiu knihu toho roku. Lenže aj napriek tomu aký skvelý to bol príbeh som to prepískla. Určite to nebol šedý priemer, ale zároveň to nebolo ani úplne dychvyrážajúce. Aj keď je to originálne. Takže ak sa nebojíte angličtiny a opisov, tak myslím, že si ju svojím spôsobom po prečítaní zamilujete.

You May Also Like

0 komentárov