Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Júl v pár riadkoch

by - augusta 13, 2020

Už dávno sme tu nemali Mesačné zhrnutie, nepýtajte sa ma, neviem, prečo som prestala tento typ článkov písať. Lenže v júli mi rukami prešli zaujímavé tituly a bola by škoda, keby sa s vami o ne nepodelím. Rada by som síce o nich napísala články, ale takmer všetok čas trávim v práci, a keď mám voľný čas, tak sa pomaly prehryzkávam tehlami, na ktoré nebudem mať počas školy čas.
Pôvodne som cez leto chcela čítať povinnú literatúru na zimný semester. Ak mám byť úprimná, tak sa mi do toho veľmi nechcelo a stále nechce. Síce teraz sa na zozname nachádzajú aj knihy, ktoré zdobia aj môj to read list, ale hlavný problém je práve, že ak ma niekto do niečoho núti, tak ja už len na truc sa toho ani nechytím... Ale v septembri naozaj budem musieť pohnúť kostrou. 

Po dlhých korona prázdninách som v júli konečne nastúpila naspäť do roboty, čo sa trochu aj odrazilo na počte, ale úprimne žily mi to netrhá. 6 kníh, pričom som sa úspešne vyhýbala YA literatúre. Ak mám byť úprimná, celkom som na seba hrdá. V poslednej dobe sa v YA nachádza čo raz viac pokušení. Ale som rada, že počas voľného času som sa venovala knihám, ktoré vo mne niečo zanechali. Viete, tú, stopu, ktorá vás ešte pár dní po dočítaní tak trochu máta. 

Bezhviezdne more - Erin Morgenstern 5*/5* 
Stehlík - Donna Tart 4*/5*
Sto rokov samoty - G.G. Márquez 4*/5*
Alchymista - Paulo Coelho 3*/5*
Nylonový mesiac - Jaroslava Blažková 3*/5*
Meta - Pavel Bareš 5*/5*

Bezhviezdne more hádam netreba predstavovať. Martinus si ju vybral ako knihu mesiaca a ja sa ani nečudujem. Magický realizmus je úžasný žáner, ktorý keď si človek obľúbi, tak ho dostatočne aj vie oceniť. Môj článok o tomto počine si môžete prečítať TU! Ale v skratke: Jedna z najlepších kníh, ktoré som tento rok čítala. Ak ste fanúšik príbehov, magického realizmu a oceňujete detaily, tak vám táto kniha nesmie ujsť.

Autorka Donna Tart v našich končinách nie je neznáma a jej knihu Stehlík už nájdete aj vo filmovej podobe. Stehlík je trpký, ale zároveň aj veľmi pekný príbeh o chlapcovi, ktorého poznačí jedna udalosť. Autorka pracuje s mnohými témami, niektoré z nich sú prepracované do hĺbky, iné sú len načrtnuté. Prvá polovica je ale rozhodne lepšia než tá druhá. Keby kniha má o niečo menej strán a rýchlejší spád bez hluchých miest, ktorých, bohužiaľ, je celkom dosť, tak by len ťažko hľadala konkurenta. Aj napriek tomu som si knihu užila a hodnotila ju aj celkom vysoko, aj keď tie 4* berte trochu s rezervou. 

K magickému realizmu sa ešte vrátime. Márquez je typický predstaviteľ tohto žánru. Sto rokov samoty ponúka pohľad na šesť generácií rodiny Buendíovcov. Nikto vás nevie pripraviť na to čo sa v knihe stane. Jediná moja rada je, že si počas čítania spravte niečo ako rodokmeň. Zaznačujte si vzťahy, úmrtia, nezaškodí ak si zaznačíte, kto a ako zomrel. Mená sa dedia z generácie na generáciu. Tak viete si predstaviť, aký bordel z toho človek môže mať. Nie je to úplná oddychovka. Hlavne zo začiatku sa človek natrápi, hlavne ak podobné veci nečíta. Márquez nenechal naozaj nič na náhode. Buendíovcov je naozaj veľa a každý jeden člen mal svoj priestor. Teda... Tí, hlavní členovia. Inak by sme čítali aj o sedemnástich nevlastných synoch jedného Buendía, a to už by bolo naozaj veľa.... 

Kamarátka (Ahoj, Adri!) mi odporučila Alchymistu. Ďalšia kamarátka (Ahoj, Tánička!) mi poslala link na akciovú cenu krásneho druhého vydania, ktoré sme zjavne obidve (ne)potrebovali. Avšak po prečítaní som ostala sklamaná. Je možné, že som to nepochopila... Ale v skutočnosti som čakala od tej knihy viac, na to aká je vo svete ospevovaná, som čakala viac než len milú rozprávku, z ktorej si ani neviem, čo mám vziať. Zároveň usudzujem, že Coelho nebude úplne moja šálka kávy. 

Nakoniec som predsa siahla aj po povinnom čítaní. Nylonový mesiac od Blažkovej bola príjemná zmena, taká pekná ukážka karmy. Na debut vážne vydarené, takže ak chcete niečo skúsiť od slovenských autorov, tak pokojne môžete skúsiť aj toto. Nevravím, že nič lepšie na scéne nenájdete, ale má to zaujímavú atmosféru a aj spôsob rozprávania, ktoré nie je také jednoliate ako sme vo väčšine kníh zvyknutí.

Meta trochu rozvírila vody bookstagramu a ja sa ani nečudujem. Síce možno nie každému sadne autorov štýl, ale rozhodne kniha má čo ponúknuť. Plno tém, ktoré sa autor rozhodol v knihe spracovať, sú aktuálne a pre ženské publikom v mnohých prípadoch aj dosť blízke. Môj článok nájdete TU! 

Rada by som vám povedala, že august bude bohatší, ale... Nuž, budem rada, ak vôbec budem mať čas si sadnúť za laptop a niečo napísať. Samozrejme, aj energiu, pretože -pozor!- sa sťahujem do nového nájmu so spolužiačkami/kamarátkami, s ktorými konečne môžeme sofistikovane preberať literatúru 24/7 aj s vínom v ruke. Ale rozhodne sa môžete tešiť na článok o Houllebecqovi, ktorý mám už rozpracovaný a naozaj sa z neho teším. Tiež tu mám jednu zaujímavú knihu od české-maďarského dua, takže máte sa na čo tešiť. 

You May Also Like

3 komentárov

  1. Bezhviezdne more by som si rada prečítala, takže som rada, že počujem ďalší pozitívny ohlas :)
    Nad Stehlíkom som už rozmýšľala, ale zatiaľ sa mi do toho asi nechce :D
    Od Pavla Bareša mám doma Projekt Kronos, na ktorý sa s Jane chystáme niekedy tento rok, takže najprv asi prečítam to, a podľa toho sa rozhodnem, či od neho chcem čítať aj niečo ďalšie :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak máš rada magický realizmus, tak Bezhviezdne more budeš milovať :3 Na Stehlíka treba náladu a to bez debaty, čo sa týka Bareša a jeho kníh, tak Projekt Kronos je fakt dobrá vec, Meta je zas úplne z iného súdka, ale tiež veľmi vydarená. Určite by som ho ale hneď po Kronovi neodpísala, ak teda by náhodou nesadol. Meta ženskému publiku kvôli téme sadne oveľa viac ako Kronos, aspoň podľa môjho názoru :)

      Odstrániť
  2. Též jsem četla Alchymistu a dala mu stejné hodnocení. :D Jen je to několik let nazpátek a vůbec si nepamatuji, co jsem si o něm myslela.
    Nedávno jsem ale dočetla Metu a nedivím se, jaké jsi jí dala hodnocení. Fakt se skvěle vydařila a dost jsem při čtení zírala.

    OdpovedaťOdstrániť