Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Americkí bohovia alebo keď sa blíži búrka

by - marca 24, 2018

Autor: Neil Gaiman
Názov: Americkí bohovia
Originál: American gods
Diel: ---
Žáner: fantasy, sci fi


Anotácia:

Keď rôzne národy prišli do Ameriky, priviedli so sebou aj svojich bohov – pohanských bôžikov a démonov, ktorým nadprirodzenú moc dávala viera ich uctievateľov. Ľudská spoločnosť sa však rokmi zmenila, uctievačov ubudlo, bohovia upadali do zabudnutia a nakoniec sa z nich stali žobráci, podvodníci, veštci či robotníci na jatkách. Ich miesto zaujali božstvá, ktoré uctieva moderný človek: Auto, Médiá, Mesto, Cesta, Svet a iné.
Príbeh sa začína, keď hlavného hrdinu Tieňa prepustia z väzenia a vstúpi do sveta, čo je obrátený naruby. Jeho manželka je mŕtva a záhadný cudzinec pán Streda mu ponúkne prácu. Navyše ho varuje pred prichádzajúcou búrkou – bojom o Ameriku.

Môj názor:
Od Gaimana som si vždy chcela niečo prečítať. Doteraz som patrila medzi tých, ktorí od neho ešte nič nečítali, ale teraz sa konečne môžem prikloniť k názoru, že je to spisovateľ s veľkým S. Aj keď vždy som si chcela prečítať od neho knihu Spáčka vřeteno, tak osud to zariadil inak. Ako prvá sa mi do rúk dostala kniha Americkí bohovia. A keďže zbožňujem v knihách tematiku bohov vedela som, že si túto knihu skôr či neskôr prečítam.

Americkí bohovia sú preplnení rôznymi bohmi rôznych národností a "vecí". A o to viac ma to bavilo. Na jednej strane je ich veľa, na tej druhej v knihe sa spomína len pár, čo je škoda. No nič nemení na tom, že som si príbeh užila. Možno ku knihe mám pár výhrad, ale aj tak sa radí medzi tie knihy, ktoré ma vývinom príbehu dostali a určitými vecami očarili. Či už to bol námet, jeho spracovanie, prostredie alebo určité postavy. A veľmi oceňujem, že autor tam dosadil určité príbehy a celkovo sa nevenoval len jednej postave a jednému problému, ktorý sa v knihe riešil.

Bohužiaľ, dosť ma sklamala hlavná postava Tieň. Prostredníctvom neho môžeme zistiť určité veci, ale tým, že je dosť nezáživná postava, ktorej je skoro všetko jedno, tak ma dosť vytáčal. Mám rada, keď postavy medzi sebou komunikujú a pýtajú sa na rôzne veci, ktoré nám v knihe nie sú jasné. Ale tým, že Tieň sa nepýtal veľa, tak veci som si často musela domyslieť a nebola som si miestami istá, či to je naozaj tak. Dosť ma to zo začiatku rozčuľovalo. Postupom času som si na to zvykla, ale aj tak to nezmenilo moju mienku o Tieňovi, ktorý skrátka ako keby ani nežil. Bol tam a plnil úlohy. Klamala by som ak by som tvrdila, že sa to ku koncu nezlepšilo, ale aj tak je to jedna z najčudnejších postáv, o ktorých som doteraz čítala. Nechcem mu, ale krivdiť. Dosť ma prekvapil v určitých situáciách a niekedy dokonca aj šokoval.

V knihe sa mihne veľa vedľajších postáv, niektoré z nich majú dosť veľký vplyv na vývin príbehu, iné sú zas tam len na spríjemnenie a uvoľnenie atmosféry. Najväčší problém v knihách mi robia zvyčajne vedľajšie postavy, ktoré sú ploché, nevýrazné a bez štipky fantázie. Som veľmi rada, že tu nebol ten problém. Ani jedna postava nebola plochá, každá jedna mala svoj život, kde riešili svoje problémy. Dokonca určité postavy boli lepšie ako tieň.  Hlavne, čo sa týka mestečka Lakeside a jeho obyvateľov. Pre mňa to bola jedna z najzaujímavejších častí v knihe, kde sme mali možnosť sledovať obyvateľov a ich nevšedné-šedné problémy.

Dosť veľkú časť knihy zaberá aj samostatné putovanie Tieňa a sem-tam aj Stredy-čudný to pán. Spoznávame rôzne čudné miesta a niekedy aj niečo viac, čo dokáže oživiť príbeh. Vďaka tým veciam príbeh neupadá do takej tej fázy, keď sa nič nedeje, aj keď neručím za to, niektoré časti sa iným môžu zdať nudné. Na čo by ste sa mali určite pripraviť je atmosféra knihy. Je ponurá a čudná. Fakt neviem ako inak by som to mala opísať, ale napr. žiadne mega vtipné momenty nečakajte skôr temnejšie menšie zvraty.

Americkí bohovia celkovo splnili moje očakávanie a takisto aj autor. Síce možno s nejakými výhradami, ale splnil. Možno nie som spokojná úplne s koncom, ale rozhodne je to kniha so zaujímavým nápadom a veľmi originálnym zakončením, ktorý môže niektorých nahnevať. Ale treba uznať, že autor to mal zaujímavo vymyslené. Skvelý nápad bol dosadiť do deja príbehy iných ľudí z iných období. Aj keď niektoré príbehy sa mi čítali naozaj ťažko bolo to skvelé vidieť ako sa na určitých bohov postupne zabúdalo. Čo moja maličkosť oceňuje. Pre mňa to bola naozaj zaujímavá jazda plná neočakávaných zvratov, ktoré ma naozaj bavili. Bohužiaľ, ale nie na tých 5*. Možno prvá kniha od Gaimana nemala byť táto, lebo mám pocit, že ju nedokážem dostatočne oceniť, keďže z jeho tvorbou som sa ešte nestretla. Takže pevne verím, že ostatné jeho diela mi už problém robiť nebudú, keďže už viem približne, čo od neho môžem očakávať.

You May Also Like

0 komentárov