Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Spútaní časom alebo novinka od slovenského autora

by - mája 08, 2018

Autor: Martin Repa
Názov: Spútaní časom
Diel: ---
Žáner: mystery, fantasy

Anotácia:

Mysteriózny príbeh, kde hlavnú úlohu zohráva láska ako hnací motor na prekonanie všetkých prekážok, je zároveň odvážnou sondou do neznámych hlbín nášho podvedomia. Autor ponúka jednu z odpovedí na večné otázky ľudstva, či existuje aj iný život ako ten, čo poznáme.Emotívne silný a precízne vystavaný príbeh zaujme čitateľa od samotného desivého úvodu, až po veľkolepé vyvrcholenie. Spolu s autorom sa vyberieme za hranice reálneho sveta. Kniha Spútaní časom pozýva čitateľa na cestu, o ktorej bude ešte dlho premýšľať


Môj názor:
Možno nebudete prekvapení, že píšem svoj názor na slovenskú knihu, ale rozhodne vás prekvapí, že to bude pozitívny názor. A verte mi, že po prečítaní som aj bola prekvapená a v šoku, že sa mi kniha páčila. Zväčša sa slovenským autorom vyhýbam. Párkrát som sa už v nich zmýlila, takže keď mi prišla ponuka od autora Martina Repu váhala som. Okrem toho ešte v ten deň, len o pár hodín skôr, mi napísala ďalšia začínajúca autorka, že či by som nemala záujem o jej knihu. Bola som v rozpakoch a strašne som sa bála ísť do niečoho, čo sa mi s veľkou pravdepodobnosťou nebude páčiť. Nakoniec po preštudovaní stránky Sputaní časom som vedela, že to chcem skúsiť. A toto bolo zatiaľ moje najlepšie knižné rozhodnutie za tento rok.

Spútaní časom je kniha, ktorá sa len tak na našom knižnom trhu neobjavuje. A určite nie od slovenského autora. A ako bonus je nádherné spracovanie knihy a stavím sa, že viacerí keď ju zbadáte naživo, tak sa do nej zamilujete.

Anotácia nič čitateľovi neprezradí, avšak ak by vás naozaj zaujímalo o čom kniha je, tak hlavná postava Matt prišiel vďaka nešťastnej udalosti, ktorú spôsobí reaktor o manželku Vivien a syna Maxa. A čo by spravil každý jeden milujúci človek? Išiel by ich hľadať. Avšak nie je všetko až také jednoduché. A už vôbec nie spôsob ako svoju rodinu nájsť.

Autor sa nebojí experimentovať s postavou a ani s čitateľom. Matt pomaly nedokáže rozoznať skutočnosť od sna a autor sa nezahráva čisto len s postavou, ale aj so samostatným čitateľom, ktorý môže mať trošku zo začiatku pochybnosti o hlavnej postave. Je to zo začiatku mätúce, ale ak pochopíte ako svet, ktorý autor vytvoril funguje, tak je to neskutočne zaujímavé sledovať ako všetko do seba zapadá a ako sa veci v navzájom ovplyvňujú. Veľmi zaujímavá je aj retrospektíva, ktorú autor miestami využíva, ale avšak nie sú to len obyčajné flashbacky do minulosti, ale autor využíva na to aj iné postavy nielen hlavného hrdinu, čo je rozhodne zaujímavé sledovať.

Do deja zasahujú aj iné postavy, ktoré odzrkadľujú nielen súčasnú spoločnosť, ktorá je opantaná s peniazmi, ale taktiež autor poukazuje na priateľstvo, zradu, sklamanie, lásku, oddanosť voči rodine, ale aj aká je tenká hranica medzi úspechom a zlyhaním. Pri niektorých scénach budete súcitiť s hlavnou postavou, nenávidieť ako sa celý príbeh vyvíja, pretože to čo prežíval Matt bolo miestami, tak reálne opísané, až mi prišlo nespravodlivé, prečo sa veci vyvíjajú, tak zlým smerom. A radšej som nemyslela na záver, ktorý je rozhodne na knihe zaujímavý. S Mattom lomcovali všetky možné pocity, ale v prvom rade ho ovládalo zúfalstvo a miestami hnev. Určite veľká výhoda je, že autor s hlavnou postavou po celý čas pracuje. Nenecháva ho na jednom mŕtvom bode a postupne ho posúva k cieľu. Lenže viete ako to je. Jeden krok vpred a dva kroky vzad...

Najviac som sa bála dialógov medzi postavami, keďže už sa mi párkrát stalo, že rozhovory boli strojené, nereálne a celkovo slová, ktoré daný autor priraďoval k určitým postavám mi k nim nesedeli. Pri prečítaní pár strán som si vydýchla, pretože autor Matta a iné postavy nevyužíval len ako prázdnu schránku, ktorým vkladal slová do úst. Ale reálne s nimi pracoval a vytvoril im charakteristické črty, podľa ktorých by sa dali ľahko charakterizovať, čo je na ani nie 180 strán dosť malý priestor.

Spútaní časom je výnimočná kniha, ktorá dokáže náročného čitateľa upútať hneď zo začiatku. Autor píše pútavo, kniha nemá žiadne hluché miesta, pri ktorých by ste sa nudili. Celý dej sa sústreďuje len na jeden cieľ, tým pádom autor využil nielen svoju fantáziu, ale taktiež poprepájal rôzne časové línie a prekvapivo ako celok to funguje. Takže ak hľadáte niečo zaujímavé a originálne, tak určite siahnite po Spútaní časom. Verím, že nebudete ľutovať, pretože je to jedna z mála slovenských kníh, o ktorej vám budem určitú dobu rozprávať, a na ktorú by som nikdy nepovedala, že by ju dokázal napísať Slovák.

Za knihu aj s pekným venovaním ďakujem autorovi Martinovi Repovi.


GR hodnotenie: 4,5*

(P.S. Graficky je kniha totálny skvost! Ilustrácie v nej sú od autorovho starého otca Ladislava Štribányiho a sú naozaj božské!)

You May Also Like

0 komentárov