Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Ako pokaziť budúcnosť sebe, ale aj svojim blízkym na 300 stranách

by - septembra 11, 2020


There's something about Truman Alexander that Skyler Finch finds incredibly annoying. Actually, several things: his voice (grating), his arrogance (total know-it-all), his debate-team obsession (eyeroll), and his preppy vibe (does he iron his shorts?). She does her best to avoid him and focus on the important stuff: friends, school, and her boyfriend, Eli. His promposal was perfect--just like he is--and the future is looking bright. Or is it?
For some unexplainable reason, Skylar's phone is sending her notifications from the future . . . a future in which, to her horror, she appears to be with Truman. As in, romantically. As in, Skyler cannot let that happen.
But trying to change the future means messing up the present, and what Skyler sees keeps shifting. Classmates disappear and reappear, swap partners and futures. Turns out there are no actions without reactions, and life doesn't come with a road map. But sometimes the wandering leads you exactly where you need to be, and people--like glitchy phones--are full of surprises.
Predstavte si, že by ste mali možnosť nahliadnuť do svojej budúcnosti pomocou instagramu, a zistili by ste, že váš budúci manžel je váš najväčší nepriateľ. Čo by ste urobili? Skyler v tom má jasno! Musí to zmeniť, pretože neexistuje verzia budúcnosti, kde by ona a Truman Alexander mohli tvoriť pár a ešte k tomu manželský. Lenže každá akcia má svoju reakciu....

Now and When od Sara Bennett Wealer láka svojou roztomilou obálkou a zaujímavým námetom. Bohužiaľ, tvrdiť, že ide o milú YA knihu, ktorá neprekvapí a ani neurazí, nemôžem. Pre oko to môže byť lahôdka, ale obsahovo to už také úžasné nie je. Goodreads hlási 3,41 z 5 hviezdičiek, nejde vyslovene o zlý nápad, ale skôr o zlé prevedenie. Autorka sa doslova hrá s postavami, čo by som inokedy ocenila, lenže insta love a veci s tým spojené to všetko kazia.

V mojich očiach negatívne veci prevládajú nad tými pozitívnymi. Jeden z mojich najväčších problémov bola hlavná hrdinka Skyler. Nesympatická, egocentrická, trochu panovačná a tvrdohlavá. Jej nevraživosť voči Trumanovi mi prišla absurdná. Ona sama disponovala rovnakými vlastnosťami, ktoré na ňom neznášala. V skutočnosti mi Truman nepripadal až taká zlá osoba ako ho Skyler opisovala. Cieľavedomý, na prvý pohľad trochu snobský, ale zo všetkých postáv pre mňa najsympatickejší. Bavilo ma jeho vystupovanie, jeho cieľavedomosť, férovosť a aj miestami tá neotesanosť. Nechcem tvrdiť, že zvyšné postavy boli bezcharakterné, ale rozhodne boli na míle vzdialené od reality. Ich správanie bolo buď príliš dokonalé alebo príliš otravné. Na druhej strane sú tu vzťahy, ktoré boli vierohodné. Sesterský vzťah medzi Skyler a jej "dokonalou" sestrou, rodinné vzťahy alebo kamarátske vzťahy boli vykreslené reálne, medzi postavami sa riešili klasické problémy, ktoré riešia obyčajní ľudia. Nie je všetko dokonalé, autorka vystihla ako to funguje v rôznych rodinách, v rôznych sociálnych vrstvách. Dá sa povedať, že to čo pokazila na postavách celkom vynahradila medziľudskými vzťahmi.

Ďalším zaujímavým ťahom bola snaha zakomponovať do deja psychické problémy, ktoré sa netýkali priamo hlavnej hrdinky, ale jej najlepšej kamarátky, ktorá v minulosti trpela sebapoškodzovaním. Tejto problematike sa autorka venovala úplne inak ako sme v iných knihách zvyknutí. Autori zväčša k tejto téme pristupujú priamo, hlavne keď to je hlavná téma, a dá sa povedať, že to prežívame spolu s postavou. Tu sledujeme očami pozorovateľa ako to ovplyvnilo hlavnú hrdinku, vzťah s jej kamarátkami a celkovo s okolím. Do toho ešte tá vec s budúcnosťou, ktorá sa mení každou veľkou, ale aj menšou životnou zmenou, ktorú Skyler spraví. Snaží sa sabotovať vlastnú budúcnosť a síce naozaj hlúpymi spôsobmi, ale celkom sa jej to darí. Až tak, že pokazí nielen svoju budúcnosť, ale aj svojim blízkym a to znamená naozaj fatálne následky, takže kým Skyler si uvedomí, že tá pôvodná budúcnosť taká zlá nebola, tak už je relatívne neskoro.

Zo začiatku sa zdá, že hlavnou témou je sociálna sieť a budúcnosť, lenže postupne ako Skyler robí tie svoje stupídne rozhodnutia, tak sa to presúva na druhú, tretiu...koľaj a do popredia sa dostávajú klasické témy ako vzťah medzi sestrami a insta love, ktorá je sprevádzaná s podvádzaním vo všetkých smeroch, takže ak nemáte radi klamstvá a podobne, tejto knihe so dopredu vyhnite. Veľmi veľkým mínusom sú hluché miesta, ktorých je požehnane. Autorka graduje niekoľkokrát celý dej, ale toho vytúženého finále sa ledva dočkáme. Vyzerá to približne takto: napätá atmosféra, príprava pôdy na odhalenie, zrazu utlmenie deja a hluché miesto. Toto sa deje na posledných sto stranách až príliš často. Poviete si, predsa tristo strán nie je veľa. No nie je, ale keby má kniha o 50 strán menej, číta sa to oveľa lepšie. Takto som pred koncom knihu párkrát odložila, pretože ma to nebavilo a moja pozornosť od deja ubiehala. A to zo začiatku mala celkom svižné tempo a napriek postavám a insta love som to nevedela prestať čítať.

Ako hodnotiť Now and when? Myslím, že na GR som tomu dala 2,5* a stále si nie som istá s hodnotením. Je to oddychovka, ktorá vás môže niekoľkokrát parádne nahnevať, a to hneď z viacerých dôvodov. Či už postavy, vývin deja alebo určité témy, ktoré nie vždy sú šťastne spracované, tak sa tam nachádza ešte aj kopec nevyužitého potenciálu. Keďže autorka sa rozhodla nápad so sociálnou sieťou a budúcnosťou potlačiť do úzadia, dokonca je tá vsuvka zbytočná, tak sa z toho stáva obyčajná young adultovka, ktorá skôr sklame ako nadchne.

You May Also Like

5 komentárov

  1. Podle anotace to vyznívá dobře. :) Ale teda nevím, zda bych to četla. :D Zrovna na insta love nemám velkou chuť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Insta love je veľký strašiak :D Ale toto je fakt strata času, pokojne to preskoč :D

      Odstrániť
  2. No, o knihe som nikdy v živote nepočula, neplánovala som ju teda čítať a po prečítaní recky by som ju vlastne ani nečítala - ale skladám poklonu za ten názov, ten ma vlastne nalákal, aby som si článok prečítala. :) (No a zistila som, že peknými obálkami a ešte krajšími anotkami sa ešte stále zakrývajú nedostatky knihy. Práve tieto dve kolónku by občas vydavatelia asi nemali odškrtávať a radšej by sa mohli zamerať aj na obsah.)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Relatívne je to novinka, takže sa ani nečudujem, že si o nej nepočula :) Ďakujem, názov ma trochu potrápil :D Pekné obálky sú moja smrť, vždy sa nechám nalákať, a pozri ako to takmer vždy dopadne....

      Odstrániť
  3. Pre mňa to by určite nebola kniha ktorej by som dala šancu, lebo riešiť lásku cez instagram to nie je nič pre mňa, lebo tak či tak mám v poslednom čase pocit, že všetko je len o sociálnych sieťach a podobne :)

    OdpovedaťOdstrániť