Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Netvor je zver, od tvojich dvier...

by - apríla 26, 2017

Autor: Peternelle van Arsdale
Názov: Netvor je zver
Origínál: The Beast Is an Animal
Diel:---
Žáner: YA/fantasy

Anotácia:

Alys mala sedem rokov, keď sa zjavili požieračky duší. Spolu s ostatnými deťmi ju zachránili a zverili do rúk pobožným dedinčanom v neďalekej osade. Po ôsmich rokoch života v strachu sa v Alys niečo zlomí. Cíti, že má niečo spoločné s požieračkami duší, a možno aj s Netvorom, čo obýva okolité lesy. No na duši ju ťaží zvláštny dar, o ktorom nemôže nikomu povedať - okamžite by ju označili za bosorku a upálili. Mladé dievča však dychtí po slobode.
Po rodinnom nešťastí, sa ocitne uprostred toho najtemnejšieho lesa a spomína na detské rýmovačky, ktoré ju varovali pred Netvorom. V lese jej ale hrozí nebezpečenstvo nie len z temných zákutí... ale aj z hĺbky jej srdca i duše. Ani Netvor, ani Alys totiž nie sú tým, za čo ich ostatní považujú.


Môj názor: 

Je to fotka z môjho instagramu, takže...ehm...
som zistila, že ju samostatne nemám vyfotenú
Ja ani neviem presne, kde mám začať. Ak ste čítali môj názor na GR, tak viete, že táto kniha ma dostala. A to so všetkým. Či už s obálkou, ktorá je nádherná alebo s príbehom, ktorý je čarovný, ale surový zároveň. Je to svojím spôsobom rozprávka, ktorá by sa malým deťom čítať určite pred spaním nemala. Okrem toho anotácia vám prezrádza, čo najmenej, aj keď to tak nevyzerá. Avšak kniha ponúka oveľa viac.

Autorkin štýl mi pripomínal Naomi Novak a to bolo pre mňa veľmi veľkým plusom. Navyše aj príbeh sa nesie v podobnom duchu a už po pár stranách som vedela, že túto knihu budem milovať. A nemýlila som. Niektorých môže odradiť presne práve to, že kniha je písaná skôr lyricky, opisy určitých vecí sú rozobrané do detailov a akcia je to fakt najmenej, čo od tejto knihy môžete očakávať. Ale aj napriek tomu som mala pocit, ako keby som čítala tú najakčnejšiu knihu. Po celý čas pri čítaní som mala TEN pocit a nevedela som sa dočkať, čo bude nasledovať ďalej. A každou jednou stranou to bolo stále lepšie a lepšie.

Alys sledujeme od tej osudnej noci a prisahám, že nikdy ma nebavilo čítať o malom dievčati viac ako práve o Alys. Sú jednoducho veci, ktoré by deti nikdy nemali zažiť a práve táto kniha/autorka tie veci naservírovala tým deťom rovno do ich životov a to bez ospravedlnenia. Tá surovosť, nespravodlivosť a strach sú po celý čas v knihe. Autorka poukazuje na obžerstvo, márnosť a strach ľudí, či dokonca niektoré postavy sa obracajú na vieru a všetko, čo je proti nim, tak je vlastne proti ich viere a to treba samozrejme potrestať.

Práve v takých situáciách sa postavy dedinčanov správali ako naivní a hlavne sebeckí ľudia, ktorí len hrajú určitú formu pred ostatnými. Na jednej strane ma to neskutočne vytáčalo, doslova som čakala kedy ich to zlo nájde. Kedy aj oni dostanú to čo si zaslúžia. Ale aj vďaka nim som si to čítanie viac užila. Knihy, ktoré majú v sebe určitú surovosť majú svoje čaro, aj keď tie postavy z duše nenávidíte, pretože zbytočne to hrdinom komplikujú.

Autorka sa s vami nehrá v rukavičkách a keď niekto zomrie, tak ho neoplakáva v každej jednej vete. Tá postava umrela, pretože to tak malo byť. Či už to bola spravodlivá smrť alebo nie, jednoducho sa to stalo. Práve to je rozdiel medzi klasickými rozprávkami a medzi Netvor je zver. Už viacerí spomínali, že sa tu odohráva boj medzi dobrom a zlom, ale po pri tom, čitateľ rieši aj postavy samostatne. Či už požieračky duší, alebo skrytú nenávisť dedinčanov voči Alys. Nejedná sa o vyššie dobro či zlo, jednoducho zlo je zlo a jeho viac než toho dobra. A tak ako si usteliete, tak budete mať.

Ani si neuvedomíte, že aké sympatické postavy autorka vytvorila, do kým sa v knihe neprestanú objavovať. A vám začnú chýbať. A nie všetky postavy mali šťastný koniec. To to je asi na tejto knihe najhoršie. Ani si neuvedomíte, že tú danú postavu máte radi a ona umrie nejakou smrťou. Táto kniha nie je vyvražďovačka, ale každá jedna smrť, ktorá sa tu odohrá je fakt bolestivá. Príde vám to jednoducho ľúto. (Teda ak nie ste vytrénovaní inými knihami )

Jediné, čo ma mrzí bol stred druhej polovici knihy. Ako náhle Alys bola na úteku, tak ma to trošku prestávalo baviť. Niežeby som mala nutkanie tú knihu odložiť, to nie, ale taktiež ma nič nenútilo ju čítať ďalej. Našťastie po pár kapitolách sa to zas dostalo do toho tempa, čo bolo predtým a bolo po probléme. Avšak nič to nemení na tom, že som tomu príbehu prepadla.

Lepší začiatok knihy som azda tento rok ani nečítala. Ak máte radi tajomné príbehy, rozprávky, historky, tak vás to vtiahne, tak ako mňa. A už vás tá kniha nepustí. Jednoducho, aj keď budete mať možnosť ju odložiť, tak to nebudete chcieť spraviť.

Pre mňa je Netvor je zver jedna z najlepších kníh tohto roku. (Hej, ja viem, tento rok som ich veľa neprečítala, ale tak...) Číta sa to rýchlo, je to magické, creepy a ja to milujem!



Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.

You May Also Like

0 komentárov