Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Stojí to haló vážne za to?

by - apríla 14, 2017

Proč? 13x protoAutor: Jay Asher
Názov: Proč? 13x proto (Mŕtve dievča neklame)
Originál: 13 reasons why
Diel:---
Žáner: YA

Anotácia:

Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.




Môj názor: 
Myslím, že takéto obrovské haló a tak masívne čítanie jednej knihy, na ktorú majú všetci pozitívny názor/hodnotenie som ešte nezažila. Či už seriál alebo kniha 13 reasons why hltá samé úspechy. A síce som nechcela na knihu písať môj názor nedalo mi to sa s vami oň nepodeliť.

Mŕtve dievča neklameNie, nie som z tej knihy úplne nadšená. Nie je to témou a ani akým spôsobom je príbeh podaný-ten patrí medzi tie originálnejšie spôsoby. Ide o hlavnú hrdinku Hannah. Už dávno som nečítala knihu, kde by mi hlavná hrdinka bola až tak nesympatická, priam až mi liezla na nervy. Nečakala som, že s ňou budem mať problémy, ako s dievčaťom, čo riešilo určité veci, ktoré ju deptali a psychicky ničili. Ale opak je pravdou. Fakt som s tým mala problém. Spočiatku veci, ktoré riešila mi prišli absurdné. A po celý čas mi vŕtalo hlavou: To fakt kvôli tomu si vzala život? Ak autor nevyrukuje s niečim fakt hnusným, tak budem fakt sklamaná.

Čakáte, či to fakt hnusné, kvôli čomu si Hannah zobrala život som našla? Svojím spôsobom áno, aj nie. Ale skôr nie. Som toho názoru, či sa vám to páči alebo nie, že ona len potrebovala pozornosť. Tým, že ju všetci prehliadali. To je môj názor. Bol to jej život. Nemusela to spraviť, lenže chytať sa poslednej nádeje, že niekto ma zastaví a ja to nakoniec nespravím, lebo mu na mne záleží je blbosť.
Pretože ona sama spravila to rozhodnutie, ona sama odmietala pomoc iných, keď sa jej snažili pomôcť.  Niekto Hannah bude brániť, že človek s depresiou sa nechová ako človek bez nej, ale Hannah mi neprišla ako keby mala depresiu. Skôr mi len prišla stratená, sama a bez pozornosti, na ktorú bola zvyknutá, či už od rodičov alebo priateľov. Ale dejú sa horšie veci a človek si nesiahne na život, tak prečo Hannah? Pretože sa cítila vinná? Opustená? A sama? Tak sa cíti väčšina tínedžerov. Sama som s tým prešla pred pár rokmi a som tu.

Je pravda, že ku koncu začnete s ňou súcitiť, ale úprimne niektorým udalostiam nezabránila hoci mohla, čo sa týka jej. Teraz nenarážam na veci, za ktoré cítila vinu, hoci ani jedna situácia nebola práve jej vinou. Narážam na tú jednu situáciu, keď nechala aby ju jej povesť dostihla. A to bola taká bodka nielen u nej, ale aj u mňa, keď som si povedala, že to nemôže myslieť naozaj vážne. Asi toľko k Hannah.

Viac ma mrzí, že postavy, ktoré sa tam objavili boli vykreslené len jednotvárne. Jasné, veď ako inak by ste v dobrom svetle opísali dievča, čo má každý rád, ale je to malá suka alebo chlapca, čo šmýruje? Boli opísaný v jednotlivých situáciách, keď sme sa dozvedali o udalostiach, ktoré mali súvis s hlavnou hrdinkou. Škoda... Viac ma hnevá, že o Clayovi sa nemá čitateľ nič dozvedieť z tejto knihy. Len pár detailov. Je to len taký sprostredkovateľ medzi Hannah a čitateľom. Nemá vlastný príbeh, len je súčasťou toho Hanninho. A ten dôvod, prečo je on na kazete....tak to ma trošku sklamalo. Aj vývoj niektorých situácií.

Aj napriek tomu výhoda tejto knihy je to, že sa číta celkom rýchlo, aj keď preberá tému samovraždy a celá atmosféra je zvláštna. Ukazuje na to aký dopad môžu mať naše činy na druhých, ako slová vedia ublížiť. Poukazuje na nás mladých ľudí, ktorí sme stratení a nevieme, čo so životom v krízových situáciách. (ale to neznamená, že by sme si mali siahať na život) Nebudem klamať, zasiahlo ma to, teraz keď o tom rozmýšľam dlhšie, možno nie tak ako ostatných, ale zasiahlo. Možno keby hlavná hrdinka bola iná. Celkovo by to na mňa vplývalo inak. Chcem tým povedať, že aj vďaka Hannah som dala na GR len tri hviezdičky, hoci som uvažovala nad dvomi, ale predsa to nebolo také zlé a celé, čo mi nesadlo bola Hannah a jej rozhodnutie si vziať život.

Rozmýšľam, že si prečítam viac kníh, ktoré budú mať podobnú tematiku, len zo zvedavosti, že či aj iní autori si vytvorili psychicky slabú hrdinku, ktorej len strpčovali život. A možno ja som toto dielo pochopila úplne inak ako som mala. Alebo možno nie....

You May Also Like

3 komentárov

  1. Pekná recenzia :)
    Po knihe som začala pokukovať len nedávno, tak uvidím, kedy si ju vlastne prečítam :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)
      Potom daj vedieť, či sa ti páčila alebo nie. Som zvedavá, či to sadne tebe ;)

      Odstrániť
    2. Určite dám, dúfam, že to bude čoskoro, pretože mám veľa kníh na prečítanie :)

      Odstrániť