Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Trochu folklóru, trochu temna a štipka lyrickosti

by - augusta 05, 2021


Málokedy sa mi stane, že kupujem knihu, o ktorej nič neviem. Zvyčajne brázdim rôzne blogy, bookstagram a goodreads, aby som sa dozvedela o knihe čo najviac. House of Hollow bola kúpa naslepo. Jediné, čo som o nej vedela bolo, že ide o horor s folklórnymi prvkami. A to mi celkom stačilo. Tvorba Krystal Sutherland nie je priamo moja šálka kávy, ani nejdem tvrdiť, že si jej ostatné knihy prečítam, ale ak autorka v budúcnosti napíše niečo v podobnom duchu, veľmi rada po tom siahnem. 

House of Hollow je trochu netradičná YA kniha, ktorá nie je zameraná na typické problémy tínedžerov, dej sa netočí o populárnom chlapcovi, do ktorého je hlavná hrdinka zaľúbená a ani hrdinka nejde zachraňovať svet. Dá sa povedať, že ide o sesterské puto, netradičnú rodičovskú lásku a niečo medzi životom a smrťou. Je to jedna veľká záhada. Tri sestry, ktoré ako deti zmizli a po mesiaci sa z ničoho nič objavili. Nahé, bez spomienok a iné. Grey, Vivi a Iris sú si podobné ako vajce k vajcu, ale aj napriek tomu sú také rozdielne, že neexistuje spôsob, ako si ich pomýliť. Ich povahy, spôsob vyjadrovania alebo spôsob života nemohol byť viac odlišný. 

Autorka si dala záležať, aby ich podobnosť začala a končila výzorom. Iris je zo všetkých najmladšia, na strednej škole, žijúc sama s mamou, keďže jej dve staršie sestry sa túlajú po svete. Ich jediný kontakt je cez sociálne siete. Vivi cestuje kade-tade, spoznáva nových ľudí a rôzne kultúry, Grey má svoju módnu značku a jej meno niečo znamená. Rodina sa stále spamätáva zo zmiznutia spred desiatich rokov. Zvýšený záujem o dievčatá alebo naštrbenie rodinných vzťahov, to všetko spôsobilo prvé zmiznutie. Po desiatich rokoch, keď Grey so sestrami prestane z ničoho nič komunikovať, sa staré rany otvárajú. A s jej opätovným zmiznutím to všetko znova začne.

Požičiam si výrok jednej blogerky, ktorá celú knihu nazvala komornou. A ja s tým musím súhlasiť. Päť postáv, ktoré vás ako čitateľov budú zaujímať, a tam to končí. Prostredie sa síce pomaly mení, ale postavy a ich interakcie ostávajú. A žiadne nepribúdajú. Atmosféra knihy sa veľmi ťažko popisuje. Je to magické, tajomné, strašidelné a ku koncu nič nedáva poriadne zmysel. A napriek tomu je veľmi dôležitá, bez nej by House of Hollow bola len atrapa, ktorá sa snaží hrať na niečo, čo v skutočnosti nie je. A môžeme poďakovať prvkom, ktoré sa autorka rozhodla využiť a neodfláknúť to len s jednou záhadou: konšpiračné teórie (silu internetu nezastavíš), mŕtve telá, čudné kvety, chlap v maske atď. Všetko do seba krásne zapadalo. 

Ale aby som len nechválila, tak jedna vec mi predsa len prekážala. Nevadilo mi, že je tu zastrešená aj téma materstva, ale spôsob, akým to autorka spravila mi neprišiel správny. Prehnané ochraňovanie, problém vyrovnať sa so stratou a nahrádzanie niekoho, koho ste stratili mi nepríde v poriadku. Ich mama mi miestami robila veľmi veľký problém. Nejeden psychológ by si sa s ňou potrápil. 

Sutherland čitateľom skrátka naservírovala jednu veľkú záhadu, ktorá nekončí, ani keď jej už prídu na kĺb. Rozbeh je pomalší, ale nie je umelo natiahnutý, tempo je počas celej knihy takmer rovnaké. O to viac je fascinujúce, ako to všetko spolu fungovalo, bez zbytočných hluchých miest a odbočiek. Nečakajte akciu, ktorá vás vytrhne z kresla, skôr sa pripravte na príbeh, ktorý vám prinesie miestami zimomriavky. House of Hollow si zakladá na atmosfére, tajomnosti a postavách. Využíva prvky folklóru, ktoré spracováva z tej temnejšej stránky. A aj v tom je jej čaro. 

You May Also Like

0 komentárov