Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Volání Netvora alebo postavte sa voči svojmu strachu

by - novembra 17, 2015


Autor:  Patrick Ness (Námet: Siobhan Dowdová)
Názov: Volání Netvora
Originál: A Monsters Calls
Diel: ---
Žáner: midle grade

Třináctiletému Conorovi se do snů vkrádají noční můry. A jakpak by taky ne – jeho maminka je vážně nemocná, táta žije kdesi za mořem v Americe, babička ho pořád jen peskuje a spolužáci jsou tak trochu tyrani. Pak se rozhádá se svou nejlepší kamarádkou a zůstane na všechno sám.
Tedy, skoro sám. V noci, vždycky chvíli po půlnoci, ho totiž navštěvuje netvor – obrovitánský chodící a mluvící starý strom, který roste na kopci za domem. A překvapivě si chce... povídat! Postupně Conorovi vypráví tři starobylé příběhy a učí jej, že věci často nejsou takové, jakými se na první pohled zdají. A že naším největším nepřítelem je náš vlastní strach. Netvor chlapce ponouká, aby povyprávěl čtvrtý, poslední, příběh sám. Vlastně po něm chce tu vůbec nejtěžší věc – podívat se děsivé pravdě do očí. Dokáže to Conor?
Volání netvora je moudrá, temně zábavná, napínavá a docela strašidelná knížka, která vypráví příběh o moci přátelství a rodiny a velké odvaze postavit se čelem ke svým nejhorším nočním můrám. Slyšíte? Netvor volá...
Ako by ste opísali knihu, ktorá vás emočne zničila a prinútila vás zamyslieť sa nad niektorými hodnotami? Geniálna!

Volání Netvora je dielo, ktoré si zaslúži pozornosť. Strach 13-ročného chlapca je strach každého jedného z nás. Stratiť blízku osobu bolí viac než čokoľvek iné a každý jeden z nás potrebuje svojho netvora, aby sa dokázal zmieriť z tej hroznej straty a bolesti, ktorú dokáže vyliečiť čas. A hoci Conor si to uvedomuje najhoršie je sa s tým zmieriť a pripustiť, že nie každý príbeh má šťastný koniec. 

Volání netvoraVďaka tejto knihe dokážeme sledovať Conora ako bojuje sám so sebou a ako za ním chodí starý Tis-Netvor, ktorý mu má povedať tri príbehy. Pričom očakáva, že štvrtý príbeh-Conorovu pravdu mu povie Conor sám. A presne ako tie príbehy, tak aj ilustrácie úžasne doplňujú a oživujú celý príbeh. Tie príbehy sú poučné a každý jeden z nich má neočakávaný koniec, z ktorého si každý jeden čitateľ vezme ponaučenie, hoc malé. Je zaujímavé ako si Conor pomocou príbehov pomaly uvedomuje skutočnosť, z ktorej má strach. A je smutné, že trinásťročný chlapec je (ne)pripravený na stratu a bolesť, ktorú by nemal poznať. V tejto knihe nájdete spravodlivosť, šikanu, priateľstvo, detskú lásku, pravdu a odvážneho chlapca, ktorý sa nakoniec postaví proti svojmu strachu- najhoršej nočnej more, ktorá ho sužuje už dlhú dobu. A o to viac vám bude Conor sympatickejší a navyše je aj trochu tvrdohlavý a v jednom kuse tvrdí svoje. Jednoducho typická zaťatosť dieťaťa.

Hoci námet nebol autorov, ale klobúk dole. Autor dokázal pár vetami povedať o veľa viac ako keď niekto napíše tristo strán o ničom. Táto kniha je geniálna a ja by som ju najradšej vopchala každému okoloidúcemu do ruky so slovami: Na čítaj! A priprav si vreckovky! No, plakala som ako malá, takže...  Žiadne citove vydieranie! Opakujem!!!! Žiadne citové vydieranie!!! Jednoducho, niektoré časti/udalosti sú ako štartovací gombík a vy svoje pocity nedokážete zastaviť. Táto kniha je emotívna sama o sebe. 

Najzaujímavejšie časti sú jednoznačne tie, kedy prichádza Netvor a rozpráva Conorovi príbehy, alebo keď sa len rozprávajú. Niežeby kniha bola nudná, keď tam Netvor nie je. To rozhodne nie. Ale autor si dáva medzi jednotlivými príbehmi načas a na každý jeden vás pripravuje, pretože každý jeden príbeh má svoju podstatu a miesto v Conorovom živote. Hoci v anotácii sa spomína, že príbeh je strašidelný a ja ako taký pravý bojko som sa asi prvýkrát nebála o svoje nervy či už kvôli príbehu alebo kvôli postavám, ktoré boli úžasné. Či už babička, ktorá v kuse Conora komanduje alebo otec, ktorý sa Conora teoreticky vzdal alebo milujúca matka, ktorá verí preto lebo verí jej syn. A ja by som si najradšej celú knihu ešte raz prečítala, pretože takúto knihu nenájdete hoci kde. A ak ste ju ešte nečítali, tak je to vaša životná chyba!!! A vy to určite chcete napraviť, takže si pripravte vreckovky, kávu, čaj alebo kakao a stavím sa, že Volání Netvora sa po dočítaní zaradí medzi vaše obľúbené knihy, tak ako u mňa. 

Na viac sa asi nezmôžem alebo skôr vám nechcem napísať viac, pretože si to musíte prečítať!!! Úprimne netušila som, že po dočítaní budem chcieť objať mamu a nikdy ju nepustiť. A urobila by som to keby nespala. Jop, knihu som dočítala včera večer alebo skôr v noci. Takže ste pripravení sa postaviť voči svojmu strachu? 

Mimochodom vydavateľstvo Slovart túto knihu vydalo pod názvom Sedem minút po polnoci.

You May Also Like

4 komentárov

  1. Okolo slovenského prekladu tejto knihy som na Bibliotéke prešla asi tisíckrát a tá krásna obálka si zakaždým získala moju pozornosť, ale vôbec som si nespojila, že toto je jedna a tá istá kniha. :D Každopádne sa ti opäť raz podarilo ma navnadiť, takže táto kniha smerovala hneď do môjho to-read listu. Len neviem kedy si ju zas kúpim, lebo počet kníh k Vianociam som tak trochu už prekročila, ale to sa nejako spraví. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Slovenské vydanie je nádherné :3 Ak by som mohla hneď si ho kúpim :3 Le aj české je úžasné! Som rada, že som ťa navnadila, to bol zámer :D Určite nebudeš ľutovať :3

      Odstrániť
  2. Krásna recenzia :) Túto knihu absolútne milujem, patrí medzi moje naj, úžasná kniha :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Aj ja som sa do nej zamilovala. Je úžasná! <3

      Odstrániť