Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Chaolov syndróm

by - februára 13, 2019

Zdroj: Tumblr 

Pred pár dňami som prečítala pokračovanie Na dvore z tŕňov a ruží, ktoré nesie názov Na dvore z hmly a besu od Sarah J. Maas. Na toto pokračovanie sme čakali koľko?  Približne dva roky?  Je pravda, že som si mohla pokračovanie zaobstarať v češtine (naši susedia už aj zabudli, že to vydali), ale keď už všetky autorkine knihy, ktoré u nás vyšli mám v slovenčine, tak to hádam nebudem meniť. Žiaľ, zaraďujem sa medzi tých ľudí, ktorí majú radi keď im série ladia nielen edíciou, ale aj jazykom.

Nechcem písať recenziu na pokračovanie, tých je na internete už neúrekom, ale rada by som sa vyjadrila k určitej veci. Takže, prosím tých čitateľov, ktorí sa po celý čas úspešne vyhýbali spoilerom (nielen ACOTAR -u, ale aj ToG-u), hlavne ohľadom postáv, a nemajú knihu ešte prečítanú, tak budem rada, ak sa vrátite potom ako knihu prečítate. Mrzelo by ma keby vám vyspoilerujem niečo, čomu ste sa dokázali dva roky úspešne vyhýbať. A tí, ktorí ste knihu čítali, alebo aj tí, ktorým spoileri nevadia, tak budem rada, ak sa vyjadríte v komentároch. Myslím, že by to mohla byť zaujímavá debata.

Rada by som začala tým, prečo som to nazvala Chaolov syndróm. Pamätáte sa na Chaola v prvých dvoch častiach v Tróne zo skla? A teraz si prosím spomeňte na Chaola, ktorý sa z neho stal. Na toho, ktorého všetci začali neznášať. Z ničoho nič, pretože z neho autorka spravila lusknutím prsta hlupáka, ktorý strká hlavu do piesku, robí hlúpe rozhodnutia alebo pre istotu žiadne. Presne s Chaolom to začalo.

A pokračuje to s.....Tamlinom

Ak sa Chaol začal chovať ako hlupák lusknutím prstov, tak u Tamlina to bolo ešte rýchlejšie. Nemám problém, keď sa postavy vyvíjajú, aj keď sa vyvíjajú zlým smerom. Je to proces, s ktorým chce autor niečo dokázať, poukázať na niečo, je to dôkaz, že autor s postavou pracuje. Všetci sa vyvíjame nejakým smerom, ale to trvá určitú dobu. Nie je to zo dňa na deň, predsa predchádzajú k tomu nejaké situácie a aj správanie. Ale to čo predvádza Maas vo svojich knihách ma udivuje. Bez varovania, bez dôvodu a rapídnym spôsobom zmení celú podstatu postavy, ktorá sa správa ako niekto úplne iný.

Nie je Tamlin ako Tamlin 

Pamätáte si na Tamlina z jednotky? Ako ho všetci milovali? Následne vyšla dvojka a čitatelia ho začali nenávidieť. Doteraz rozmýšľam či to bol ťah zo strany autorky ako ho vyšachovať. Predsa na scéne je nový mužský hrdina! Tak ho milujte! A beda, ak niečo zlé o ňom poviete!

Vrátim sa naspäť ku Chaolovi. Spomeňte si na tretiu časť s názvom Zrodená z ohňa, keď sa na scéne objavil nový mužský hrdina menom Rowan. Je to takmer identický vzorec. Autorka každým jedným zlým rozhodnutím Chaolovi pribíjala ďalší klinec do rakvy. A zjavne sa v tom vyžívala. Rowan bol skrátka lepší než ktokoľvek iný. Hlavne nech fanúšikovia prestanú spájať Chaola so Celaenou. A keď to vyšlo raz, prečo by to nemalo vyjsť aj druhýkrát? 

A presne toto isté sa stalo aj v novom Dvore. Len by som to nazvala ešte väčším extrémom. Naozaj ma chce autorka presvedčiť, že Tamlin je zlý zloduch? Sarah s postavami nemá problém. Je jedna z mála autorov, ktorí dokážu vymyslieť tucet postáv s rozličnými povahami, vlastnosťami a podobne. Pritom ani jedna postava nie je plytká a dokáže samostatne zaujať. Zväčša sú to vedľajšie postavy, ktoré sú o toľko viac zaujímavé ako tie hlavné. Tak mi vysvetlite, prečo zničila zaujímavú postavu, ktorú mohla dostatočne využiť aj v tom to diely?
Z Tamlina spravila obyčajnú bábku, ktorá vystupuje zrazu ako tá zlá postava. Vlastnosti, ktoré mal v jednotke sú preč alebo sú úplne vyhrotené. Čo mi príde úplne šialené, pretože v tom nevidím logický dôvod. 

Mučeník je zloduch a zloduch mučeník 

Krásny a úžasný Rhysand. V jednotke krutý Najvyšší lord a pozrime, že čo z neho máme v pokračovaní... Krotký baránok, ktorý sem tam vezme na seba masku zlého vlka, aby spravil bububu!  Rhysand ako postava mi problém nerobil. V jednotke až tak veľa priestoru nemal, takže v pokračovaní sa z neho mohlo stať hocičo. Ale zjavne na úkor niekoho Tamlina iného. Role sa úplne otočili a ja som sa nestačila diviť. Skrátka z ničoho nič sme tu mali z osudového féra ostražitého, príliš ochranárskeho....chmuľa (iný vyraz mi nenapadol) a z tajomného nebezpečného féra sa stal milý a okúzľujúci lord. Super! Takže aby nevznikol náhodou trojuholník city idú bokom. A aby náhodou sme Tamlina s našou Feyre viac nepárovali, tak ho autorka celého pokazila. 

A úprimne, všetci, čo milujete Rhysa, naozaj ste zabudli, že teoreticky nadrogoval Fyere a "nútil" ju tancovať takmer nahú? Síce on tvrdil, že ju chránil, ale koľko z nás by chcelo takú ochranu v skutočnosti? Viem, nezabudla som na dobré veci, ktoré spravil. Rhys má svoje čaro, ale zas odsudzovať Tamlina... Je to na dlhú debatu. Chápem, prečo milujete Rhysa, ale nechápem ako určití čitatelia dokážu postavu zniesť so sveta slovami. Tumblr je naozaj plné nenávistných komentárov na jeho osobu. Hlavne, že tí istí, chceli zničiť Rhysanda  v jednotke. Nečakala som, že stačí tak málo, aby ľudia boli až tak ovplyvniteľní sladkými rečami a milými scénami. 

Čakala som, že Sarah bude kreatívna. Myslím, že Chaolov syndróm bude aj v iných jej sériách. Takže to, aby som si nikdy neobľúbila pár, ktorý vznikne na začiatku, pretože autorka zámerne "pokazí" mužského hrdinu, aby ten nový vyvolený vyzeral ešte neodolateľnejšie, a hlavne aby sa k hrdinke hodil oveľa viac.

Zaujíma váš názor na túto tému. Ako to vnímate vy? Poznáte ešte nejakého autora, ktorý tiež používa podobný ťah ako Maas? 


You May Also Like

6 komentárov

  1. Ja som čítala Na dvore hmly a besu pred dvomi rokmi (takže už mám trochu problém pamätať si dej), ale pamätám si, že sa mi hrozne nepáčilo, čo autorka urobila. Že vlastne poprela celú prvú knihu, kde Feyre musela všetkých presvedčovať, ako Tamlina miluje a že jej láska nie je "prelietavá smrteľnícka". A hneď v druhom dieli z nej autorka urobila prelietavú, hoc už bola nesmrteľná a všetko to skryla za Tamlina.
    Čo sa týka Trónu zo skla, Chaola som mala veľmi rada a nepáčilo sa mi ako ho autorka zničila. Rowana stále neznášam, nepáči sa mi, že ho autorka spárovala s Aelin len preto, lebo je fér a je hrozne sexy a nesmrteľný a neviem, čo ešte.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Názory sú naozaj rôzne a som rada, že nie som jediná, ktorá to vidí takto.
      Presne! Ako keby tá prvá časť bola zbytočná, keďže všetko, čo sa tam stalo poprela v pokračovaní.
      Ja Rowana sa snažím aspoň akceptovať.... ale musím sa priznať, čo sa týka Trónu, tak už dávno medzi mojich obľúbencov Aelin nepatrí. Tá séria má toľko úžasných vedľajších postáv, ktoré mi sadli oveľa viac ako ona. Hoci ju stále mám ako postavu rada a som veľmi zvedavá ako to s ňou dopadne vo finále, oveľa viac ma zaujímajú osudy mojich obľúbencov.

      Odstrániť
  2. Pri ToG som tie zmeny partnerov a charakterov postáv brala - kto hovorí, že hrdinka musí skončiť s prvým chlapom na scéne? Samotné povahové posuny ma nerušili. Čo sa týka Chaola, šestka jeho konanie podľa mňa slušne objasnila. (Horšie to už bolo s tým, že vzťah Aelin & Rowana postupne čoraz viac preháňala. :D) Až fakt, že autorka niečo podobné (len očividne ešte menej uveriteľné) spravila v ďalšej sérii (ktorú som nečítala), ma privádza k myšlienke, že ide len o jej obľúbený "romantický" ťah a nič viac. Ktovie. Každopádne veľmi zaujímavá úvaha.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja netvrdím, že by postava mala ostať hneď s prvým chlapom, len ma hnevá ten spôsob ako to spravila. Som team Chaol a možno preto ma to hnevá ešte viac. Osobne som rada, že v šestke je to všetko objasnené, ale ktovie čo bol jej údajný plán predtým než z toho spravila bichlu, keďže to mala byť krátka novela. (Ide o Maas, tak pochybujem, že ona vie, čo znamená krátka kniha) Alebo si možno vtedy uvedomila, že jeho postavu, tak dokafrala, že to nevyžehlí na dvesto stranách....
      Ten vzťah Aelin a Rowana sa snažím akceptovať, ale no, niekedy fakt mi nič iné neostáva ako len prekrútiť očami :D
      Ak mám byť úprimná, mohla by si nájsť iný romantický ťah, ten by mi možno aspoň ušetril moje nervy...V tom horšom prípade by ma rovno zabila :D

      Odstrániť
  3. Tak tenhle článek jsem si neskutečně užila, sice s ním úplně nesouhlasím, ale každý má úplně jiný vkus a každému sedne něco jiného, takže se ani nemohu divit. :D
    Neposlechla jsem tě a šla jsem číst, i když nemám přečtený Skleněný trůn (a ještě dlouho nebudu mít). :D Četla jsem celý Dvůr a pravdou je, že je to má srdcová série. Ovšem ne kvůli tomu, že by byl děj nějak extrémně strhující, ale spíše proto, že miluji styl psaní S. J. Maas a to, jak rychle se vždy dokážu dostat do příběhu. Po těchto knížkách (nebo spíš cihlách) sahám, když na tom nejsem nejlépe a hned jdu hledat nějakou scénu, která mi vždy vykouzlí úsměv na rtech. Ačkoli se to na mě možná zrovna neprojevuje, mám dost ráda takové to škádlení, když je pěkně podávané (ale přeslazenost už ne!). A v případě Rhysanda a Feyre je to super.
    Tím jsem ale odbočila. Osobně nepatřím k těm čtenářům, kterým se Rhysand v prvním díle nelíbil. Právě naopak. Rhys pro mě byl největší zpestření celého čtení, Tamlina jsem naopak nesnášela, protože mi jako postava absolutně, ale absolutně neseděl. Byla jsem tedy ráda za to, co se stalo v druhém díle a jak se to vyvíjelo dál. Ano, nezapomínám na to, jak se Rhysand choval, ale pro mě je to prostě velmi zapamatovatelná postava – spojuji si ho s tím, co dělal Pod horou, co chránil, jaký je, jaká zvěrstva prováděl... Rhysand má symbolizovat dokonalost (víceméně), což se autorce povedlo, mnoho čtenářů by ji za to mohlo nesnášet, ale já ne. V knihách mám ráda neuvěřitelnost a tady mi to sedí. Opět jsem odbočila. :D
    Tímhle dlouhým komentářem tedy chci říct, že jsem opravdu ráda, jak to dopadlo. Představa, že by autorka Tamlina nechala s Feyre, se mi silně nelíbila. Sice to, co z něj udělala, je poměrně kruté, ale pro člověka, který ho opravdu od prvního dílu nenáviděl, je to dost úleva. Asi patřím jen k hrstce čtenářů s tím, že se mi Tamlin v jedničce nelíbil. :D
    A ještě musím dodat, že ze všech postav Dvora mám stejně nejraději Azriela. Miluji jeho povahu, tento stínopěvec na mě zapůsobil nejvíce! Takže jsem opět výjimka, protože na prvním místě nemám Rhyse, ale jeho. :D
    Ale každopádně opravdu super článek!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že si ma neposlúchla :D
      Maas má skvelý štýl, to nie je tajomstvom. "Škádlení" mám aj ja veľmi rada, pre hate-love vzťahy doslova žijem, ale tu som si to skrátka nevedela užiť. Rhysand síce bol v jednotke spestrením, ale ja som mu veľmi veľkú váhu neprikladala v príbehu. Až potom ku koncu, keď sa dozvedel, kto je Feyre (prišla som na to pár dní po prečítaní, že čo je vo veci) som vedela, že rozmúti vody :D Tamlin mne síce nepadol 100% do noty, ale nemohla by som povedať, že ma vyslovene iritoval. Videla som v ňom potenciál...a potom prišlo pokračovanie a ja som získala vlastne len zmenenú verziu Tamlina...a teoreticky popretie prvej časti.
      Azriel je tiež moja obľúbená postava! A veľmi sa mi páči ako po sebe s Nestou štekajú :D Takže vidím to na zaujímavý tretí diel, hlavne čo sa ich dvoch týka. Dúfam, že nebudem sklamaná.
      Ďakujem :)

      Odstrániť