Sloboda je niekedy nebezpečná
Londýn, viktoriánske obdobie a jeden psychopat. Toto sú tri slová, ktoré mi hneď rezonujú v hlave, keď sa spomenie kniha Továreň na bábiky. Niekde na piatom mieste sa nachádzajú bábiky a pred nimi ešte zdeformovaná kľúčna kosť, ktorá je tiež súčasťou príbehu. Nevinná obálka, ktorá okrem nadpisu má aj menší podnadpis: Sloboda je vzácna vec, dopredu napovedá, že toto nebude len taká nevinná kniha. Príbeh je surový, reálny, miestami, ale aj naivný a zároveň prekračuje medze normálneho rozmýšľania. A to hlavne vďaka postavám, ktoré nie sú jednotvárne, pochádzajú z rôznych vrstiev, ich názory sú odlišné a ich spôsob života ovplyvňuje umenie. A to v rôznom prevedení. Továreň na bábiky doslova dýcha umením.
Vášnivý príbeh o láske a zároveň desivý príbeh ženy, ktorá sa túži oslobodiť
Londýn, 1850. V Hyde Parku sa práve koná najdôležitejšia udalosť, ktorú mesto kedy zažilo. V dave, ktorý sa tu zhromaždil, sa náhodne stretne Iris, nádejná maliarka, s čudákom Silasom. Pre Iris je to len chvíľka, na ktorú hneď zabudne, ale pre zberateľa Silasa, ktorého uchvacuje zvláštnosť a krása, znamená nový začiatok. Keď prerafaelistický umelec Louis Frost požiada Iris, aby sa stala jeho modelkou, súhlasí, ale s podmienkou, že ju zároveň bude učiť maľovať. Zrazu sa jej svet začína rozširovať, stáva sa svetom umenia a lásky. No Silas od osudného stretnutia s ňou myslí len na jednu vec a jeho posadnutosť je čoraz temnejšia…
Továreň na bábiky je román plný vzrušenia a zobrazuje pestrý život vo viktoriánskom Londýne. Je to vášnivý príbeh o láske a zároveň desivý príbeh ženy, ktorá sa túži oslobodiť.
Dlhé opisy spestrujú dej, ak ste fanúšikmi opisov, nebudete sklamaní. Autorka nenecháva nič na náhodu. Snaží vdýchnuť život predmetom pomocou umenia. Možno to nie je podané úplne tým najpoetickejším spôsobom, ale pomocou Iris spoznávame predmety, ktoré vyzerajú možno obyčajne, ale čím dlhšie ich autorka opisuje, tým viac máte pocit, že dokážu niečo ponúknuť. Najskôr spoznávame umenie z pohľadu Iris ako laika, neskôr je nám, ale ponúknutá aj profesionálnejšia úroveň. Iris nie jediná, ktorá sa túži zaradiť do sveta umelcov. Jej túžba preniknúť do sveta umenia je naozaj veľká, dokonca obetuje svoj doterajší život, aby si splnila svoj sen. Aj keď to nie je úplná obeta v tom pravom slova zmysle. Ale v porovnaní so Silasovými snami a túžbami sa jej sny zdajú byť oveľa reálnejšie. Aj keď v tom období presadiť sa ako žena nebolo práve najjednoduchšie.
Nebudem klamať, Iris ako ženská postava bola na tú dobu dostatočne samostatná, čo sa o jej sestre nedá povedať, sebecká v tom dobrom slova zmysle a dokázala sa odpútať od niektorých konvencií, čo bolo pre túto knihu vykúpením. Nemyslím si, že ľudí by bavilo čítať o žene, ktorá je spútaná zvykmi a tradíciami a nemôže konať podľa svojej vôle. Na to tu máme predsa klasickú literatúru. A som rada, že autorka sa rozhodla spraviť z Iris samostatnú ženu, ktorá bojuje za svoje sny a snaží sa ich splniť.
Tým, že sa striedajú pohľady spoznávame aj Silasa, čudáka, ktorý vidí krásu tam, kde by ju iní ani nehľadali. Je to samotár, s čudnými myšlienkami a ešte čudnejším koníčkom. Jeho stav z neho robí nedôveryhodnú postavu, všetko čo povie, myslí a verí je klamstvo. Horšie je, že on sám tomu verí a podáva tieto dezinformácie ďalej, prípadne žije v ilúzii. Kým Iris ako obyčajná žena priniesla do deja nádych umenia a jemnosť, tak Silas priniesol so sebou atmosféru, ktorá mrazí a surovosť. Jeho myšlienkové pochody nie sú úplne v poriadku, niekedy až z toho mrazí. Je to postava, od ktorej neviete, čo máte očakávať, každý jeho krok je síce premyslený, ale nie sú nám ponúknuté všetky detaily. Postupne odhaľujeme jeho temnú stránku a zvrátenosť. Ale práve Silas je ten, ktorý udáva dynamiku. Bez neho by to bola len ďalšia love story, ktorá by mohla skončiť s dvoma spôsobmi.
Tretia postava, ktorá tiež zohráva dôležitú rolu je dieťa, malý chlapček menom Albie, ktorý v mojich očiach prezentuje nevinnosť. Ako chudobné dieťa si musí svoje bitky vybojovať ešte tvrdšie ako iné deti, prípadne obetovať veci, na ktorých mu záleží. Nič nie je horšie ako sledovať nevinné dieťa ako bojuje s osudom. A ako sa snaží spraviť správnu vec, hoci to môže znamenať nebezpečenstvo nielen pre neho, ale aj pre jeho jedinú rodinu, ktorá mu ostala. Táto trojica postáv sa od seba odlišuje vo všetkých smeroch, ale aj napriek tomu ich spája jedna osoba. A to prináša viac než fatálne následky.
Autorka sa skvele vyhrala s atmosférou, ktorá sa mení každou kapitolou, podľa toho z akého pohľadu dej sledujeme. Albie prináša do príbehu nevinnosť a trochu netypické detské obavy, Iris pre zmenu naivitu a umenie a Silas, ako som už spomínala, mrazivú atmosféru. Okrem týchto troch postáv máme možnosť sa stretnúť aj s vedľajšími postavami, ktoré prinášajú ďalšie dejové linky. Zo začiatku sú to rodinné problémy, rivalita medzi Iris a jej sestrou, žiarlivosť a silná túžba sa odpútať od starého spôsobu života. Okrem toho autorka zakomponovala milostné problémy do Irisinho obyčajného života a zároveň poukazuje aj na spoločnosť a jej názory. Aj keď Iris prekračuje určité medze, tak hranicu autorka neprekročila. Dbá na spôsoby doby a to je ďalšia vec, čo je na knihe sympatické.
Továreň na bábiky je kniha, ktorá sa skrýva za jemnou a nevinnou obálkou, ale nedajte sa oklamať. Možno zo začiatku vás nejaké pasáže nebudú baviť, ale postupne sa to začne komplikovať, zamotávať a prinášať so sebou zaujímavé situácie, z ktorých niekedy až mrazí. Autorka sa s postavami vyhrala, dej možno pre niektorých bude predvídateľný, ale aj tak si myslím, že kniha má čo ponúknuť. Umenie, rodinné vzťahy, milostné problémy to všetko je len zlomok. Je to zaujímavé a pre mňa niečo nové. Niečo medzi strašidelnou rozprávkou a psychologickým trilerom.
Tým, že sa striedajú pohľady spoznávame aj Silasa, čudáka, ktorý vidí krásu tam, kde by ju iní ani nehľadali. Je to samotár, s čudnými myšlienkami a ešte čudnejším koníčkom. Jeho stav z neho robí nedôveryhodnú postavu, všetko čo povie, myslí a verí je klamstvo. Horšie je, že on sám tomu verí a podáva tieto dezinformácie ďalej, prípadne žije v ilúzii. Kým Iris ako obyčajná žena priniesla do deja nádych umenia a jemnosť, tak Silas priniesol so sebou atmosféru, ktorá mrazí a surovosť. Jeho myšlienkové pochody nie sú úplne v poriadku, niekedy až z toho mrazí. Je to postava, od ktorej neviete, čo máte očakávať, každý jeho krok je síce premyslený, ale nie sú nám ponúknuté všetky detaily. Postupne odhaľujeme jeho temnú stránku a zvrátenosť. Ale práve Silas je ten, ktorý udáva dynamiku. Bez neho by to bola len ďalšia love story, ktorá by mohla skončiť s dvoma spôsobmi.
Tretia postava, ktorá tiež zohráva dôležitú rolu je dieťa, malý chlapček menom Albie, ktorý v mojich očiach prezentuje nevinnosť. Ako chudobné dieťa si musí svoje bitky vybojovať ešte tvrdšie ako iné deti, prípadne obetovať veci, na ktorých mu záleží. Nič nie je horšie ako sledovať nevinné dieťa ako bojuje s osudom. A ako sa snaží spraviť správnu vec, hoci to môže znamenať nebezpečenstvo nielen pre neho, ale aj pre jeho jedinú rodinu, ktorá mu ostala. Táto trojica postáv sa od seba odlišuje vo všetkých smeroch, ale aj napriek tomu ich spája jedna osoba. A to prináša viac než fatálne následky.
Autorka sa skvele vyhrala s atmosférou, ktorá sa mení každou kapitolou, podľa toho z akého pohľadu dej sledujeme. Albie prináša do príbehu nevinnosť a trochu netypické detské obavy, Iris pre zmenu naivitu a umenie a Silas, ako som už spomínala, mrazivú atmosféru. Okrem týchto troch postáv máme možnosť sa stretnúť aj s vedľajšími postavami, ktoré prinášajú ďalšie dejové linky. Zo začiatku sú to rodinné problémy, rivalita medzi Iris a jej sestrou, žiarlivosť a silná túžba sa odpútať od starého spôsobu života. Okrem toho autorka zakomponovala milostné problémy do Irisinho obyčajného života a zároveň poukazuje aj na spoločnosť a jej názory. Aj keď Iris prekračuje určité medze, tak hranicu autorka neprekročila. Dbá na spôsoby doby a to je ďalšia vec, čo je na knihe sympatické.
Továreň na bábiky je kniha, ktorá sa skrýva za jemnou a nevinnou obálkou, ale nedajte sa oklamať. Možno zo začiatku vás nejaké pasáže nebudú baviť, ale postupne sa to začne komplikovať, zamotávať a prinášať so sebou zaujímavé situácie, z ktorých niekedy až mrazí. Autorka sa s postavami vyhrala, dej možno pre niektorých bude predvídateľný, ale aj tak si myslím, že kniha má čo ponúknuť. Umenie, rodinné vzťahy, milostné problémy to všetko je len zlomok. Je to zaujímavé a pre mňa niečo nové. Niečo medzi strašidelnou rozprávkou a psychologickým trilerom.
4 komentárov
No, tie slová a začiatku a spojenie dlhé opisy ma trošku desia, asi to nebude celkom čítanie pre mňa. Ale pekná recenzia a hlavne to rýpnutie do klasiky. :D
OdpovedaťOdstrániťAk nie si fanúšik opisov, tak je tu veľmi veľká možnosť, že ťa kniha bude nudiť. Ďakujem, nemohla skrátka odolať :D
OdstrániťKrásná recenze, ale mám pocit, že by mě kniha moc nebavila. Takže ji vynechám a místo toho se pustím do jiných knih. :)
OdpovedaťOdstrániťĎakujem, ono to nie je kniha, ktorá každému sadne. Takže úplne chápem, prečo ju vynecháš :)
Odstrániť