Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Čierna schránka alebo Nata našla niečo slovenské, čo nebola katastrofa

by - septembra 02, 2015


Autor: Nina Protušová
Názov: Čierna schránka
Diel: 1/1
Žáner: fantasy

Marise Francisovej nebolo predurčené, aby zažila pokojný koniec školského roka. Poverčiví rodičia ju bez vysvetlenia vyhodia z domu a odrazu je zatiahnutá do sveta, o ktorom dovtedy ani netušila. Patrí k šťastlivcom, ktorí si môžu život prispôsobovať ako v lucídnom sne. Prináša to mnohé výhody, ale aj skryté riziká, ktoré si mnohí neuvedomujú. Veď kto by už len hľadal problémy v dokonalom svete?
Zatiaľ čo sa Marisa oboznamuje so svojimi novými schopnosťami, rozpúta sa okolo nej zradná hra. Stane sa stredobodom záujmu muža, ktorý ukrýva viac tajomstiev než ktorákoľvek čierna schránka. Ako zistí, či sú jeho city skutočné? A čo je predmetom dohody, ktorá za osem rokov premenila starých priateľov na úhlavných nepriateľov?
Ako dobre, niektorí viete ja nemám v obľube slovenskú prózu. Jedine dve slovenské knihy si ma získali a to: Džínsový denník a Kukučie mláďa. A tak som snažila nebyť skeptická, a trošku som dúfala, ale vážne len trošku, že Čierna schránka nebude úplná katastrofa, pretože anotácia sľubovala niečo originálne. Bohužiaľ, tu si mladá autorka vybrala dosť náročnú tému, ktorú zvládla spracovať celkom dobre, ale pohorela na postavách a to obzvlášť na jednej-hlavná hrdinka, ktorá svojou naivitou a rozumom, ktorý je chýbal, kazila celú knihu. Marisa je presne typ hrdinky o akých zvyčajne čítať nechceme: naivné, hlúpe a rumádzganím vyplňujú v knihe priestor, keď sa nič nedeje- našťastie tá posledná možnosť sa v tom prípade škrtá. Bohužiaľ, predošlé dve zostávajú. Radšej by som čítala o hlavnej hrdinke, ktorá plače a postupne sa dá do poriadku ako o Marise, ktorá bola každou stranou hlúpejšia a hlúpejšia. A aby to nekazila len hlavná hrdinka, tak autorka sa popritom všetkom čo sa v knihe dialo rozhodla, že zahrnie do toho aj trochu tajomna  a lásky. Nič predsa nerozohní viac čitateľov ako tie dva podnety, ktoré zvyknú v čitateľoch vyvolávať rôzne pocity. Takže namiesto jasania, ochkania a achkania som sa snažila pochopiť, čím ten Gregory vlastne Marisu ohúril. Aroganciou? Namyslenosťou? Márnivosťou? Sebeckosťou- podľa toho ako to berieme. Absolútne som netušila, čo to má medzi nimi dvoma znamenať. A  celej tej maškaráde chýbala tá iskra. Jednoducho chémia medzi nimi dvoma bola ešte mizernejšie ako medzi Ethanom a Lenou z Beautiful Creatures, a nájsť taký pár medzi, ktorými to je až také zlé, ba ešte horšie ako medzi nimi, je takmer nemožné, ale predsa. Skúšať dať dokopy Gregoryho a Marisu bol síce múdry ťah, ale nič to so mnou nerobilo. Vlastne páry, ktoré v knihe vznikali boli ako na bode mrazu. Žiadna vášeň, žiaden cit..
Lucidíni a celý ten ich svet neobmedzených možností. Originálne a neohrabané, čo samozrejme poskytuje niekoľko smerov s akými by sa autorka mohla pohnúť a ona si vyberie ten...najneočakávanejší. Vtesnila do tej malej knihy toľko sebectva, ktoré poukazuje na ľudí ako na márnivé bytosti, čo sa mi páčilo, avšak o to menej sa mi páčilo miestami prehnané správanie, niektorých hrdinov.

Síce táto kniha patrí u mňa medzi ten slabší priemer, aj to len vďaka originalite a epilógu, ktorý sa mi snažil zahrať na city, čo sa trochu aj podarilo. Tam mi aj slzička ušla. Ale je dosť, v niektorých častiach knihy cítiť, že autorka nemá až také veľké skúsenosti, ale ak jej príbehy i naďalej budú mať originálne námety, tak asi zvládnem aj jej štýl písania a pretrpím aj tie suchoty vo vzťahoch medzi postavami.
Čierna schránka vlastne bola moje prvá slovenská fant-, aaaaa tak nič, nebola, ale bola moja prvá dočítaná slovenská fantasy. Ale nemám nutkanie vám ju nasukať do hlavy a prinútiť vás si ju prečítať, ale ani vás varovať, aby ste sa jej vyhýbali.

                                                             

You May Also Like

4 komentárov

  1. Skús Mariotových dedičov, tí sú slovenskí a absolútne super :3
    A toto som nečítala, ale Nina je zlatá baba :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už dlhšiu dobu nad nimi uvažujem, ale ešte stále si nie som istá :D Snáď raz :D

      Odstrániť
  2. Autorka má štýl písania skvelý. Táto kniha mi síce nesadla, ale viem si predstaviť, že raz určite napíše niečo, čo ma úplne pohltí. S ČS má dobré aspoň to, že bude do budúcna vedieť, akých nedostatkov sa vyvarovať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si tiež myslím, že počase napíše niečo úplne dych vyrážajúce a vyvaruje sa chybám, ktorých sa dopustila v ČR, teda aspoň v tom dúfam :)

      Odstrániť